2006-04-28

NMI – Inte att lita på

Jag tänkte här ge mig in i den debatt/trashing av NMI (Näringslivets Medieinstitut) som har pågått sen de slog upp portarna. Jag tänkte dock inte fokusera på att de köper horor, har anställda som hetsar mot historiker eller genomför undersökningar på lite mysko sätt. Jag tänkte ta nivån strax över och förklara varför NMI aldrig – aldrig! – är att lita på, att deras rapporter inte är mer värda än de elektroner de består av (i deras elektroniska form, när de trycks på papper så blir pappret värdelöst och inte värt något alls). Det så fint betitlade institutet är en Timbro-skapelse, och således satta att inte föra ut ett nyanserat och välgrundat budskap utan vad som är deras chefer behagliga budskap. Jag hävdar det trots att de själva beskriver sig som snudd på medievärldens räddare [1]. Hur kan jag då rättfärdiga detta mitt ställningstagande? Det är ganska simpelt: Timbro (med NMI) är en verksamhet som kostar pengar, och Svenskt Näringsliv som sponsrar Timbro köper inte tjänster som är dem obehagliga. Marknadslogik. Jepp, så enkelt är det. Nu kommer du säkert vilja invända att tidningar kan vara obehagliga för deras ägare. Ibland. Då ska du betänka att det är 1) sällsynt och 2) olika sorters verksamhet. Tidningsägare köper arbetskraft och arbetsprodukter av ett antal personer för att vidaresälja detta till det som ibland kallas gemene man, alltså du och jag. Därför blir det för (kommersiella) tidningar viktigt att ha ett säljande innehåll, så att tidningsägarna kan realisera sin profit. NMI säljer inget, de ger bort, tillhandahåller innehåll utan betalning från läsaren (varken genom reklam eller direktbetalning). Det är inget direkt kommersiellt profitintresse som styr, utan det är ett mer långsiktigt mål (sådant som alla klassorganisationer har – åsiktshegemoni). Det är inget konstigt med det, men det för med sig att material från NMI är propaganda – annars skulle det inte produceras. Nu ska inte inlägget tolkas som att jag är emot klassbaserade organisationer, eller propaganda [2] i sig. Jag är emot borgerliga (som i borgarklassen, inte pajasalliansen) klassorganisationer och deras propaganda, som är ett vapen riktat mot arbetarklassen. [1] "Om Näringslivets Medieinstitut", www.nmi.se 2005-04-29. [2] Med propaganda menar jag "mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning." Nationalencyklopedin [www] http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=287594 2005-04-29

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Det så fint betitlade institutet är en Timbro-skapelse, och således satta att inte föra ut ett nyanserat och välgrundat budskap utan vad som är deras chefer behagliga budskap"

Vilket tungt vägande argument. Istället för att argumentera i sak väljer du att misstänkliggöra avsändaren. Nåja, har man inga andra argument så...

M Hazard sa...

Vad roligt att du inte orkade läsa hela texten och argumentationen. Men ska man jonglera globalt så har man väl inte tid och ork för sådant.

Anonym sa...

Jodå, jag läste hela texten. Om du framför några sakskäl varför NMI inte är att lita på så har du lyckats dölja dem rejält. Att peka på att NMI sorterar under Timbro är, för mig i alla fall, inte ett sakskäl.

Men upplys mig då, var någonstans i inlägget finns sakargumenten?

M Hazard sa...

Du är fortfarande för rolig. Jag pratar om varför NMIs existens är problematiskt i sig, deras tabbar föruutan.

Att de är ett propagandainstitut för högern är då ett sakskäl. Att de pröjsas av högern, inte för att tjäna pengar utan systematiskt sprida ett budskap.

Anonym sa...

"Att de pröjsas av högern, inte för att tjäna pengar utan systematiskt sprida ett budskap."

Japp, misstänkliggörande av avsändaren som jag skrev i första inlägget. Det är sånt man gör när man saknar riktiga argument.

Mr Brown sa...

"Jag är emot borgerliga (som i borgarklassen, inte pajasalliansen) klassorganisationer och deras propaganda, som är ett vapen riktat mot arbetarklassen."

Straight on. huvudet på spiken. det är ur det ljuset man till syvene och sist måste se NMI vilket globaljongleraren missat.

Linus sa...

Men du, klotgycklaren, att påpeka att avsändaren har en ideologisk agenda (och bevisa det genom ekonomiska kopplingar) är väl ändå inte alls samma sak som att 'misstänkliggöra' densamma?

trevlig blogg f ö, vetenskap osv!