2005-12-11

Bara slarv, inte lögn

I veckan som gick fick jag ett brev från Lunds universitets bibliotek i vilket de förklarade att ett par böcker av Lenin jag beställt blivit ytterligare försenade. De undrade om jag ville fortsätta vänta. Jag ringde biblioteket och meddelade att jag inte längre är intresserad av böckerna. Det har gått så lång tid sedan ifrågasättandet av ett citat jag publicerade här på bloggen att jag inte längre vill lägga tid på att leta i böcker för att bekräfta det. Jag har mycket viktigare saker att göra. Men samtidigt kräver saken ett avslut eftersom jag lovat mina läsare detta.
CLK Aqurette
Aqurette skriver på sin blogg att det enbart var slarv, och inget annat, som gjorde att han publicerade ett obelagt Lenin-citat. Jag har inga skäl till att inte tro honom, Lenin-citatet passade hans bild av den gamle ryssen, och sålunda publicerade han det. Med den ursäkt och förklaring som Aqurette ger på sin blogg idag, så är väl saken utagerad. Det var dumt och slarvigt, som det gärna blir när man ideologiserar. Vad kan vi då lära av det hela? För det första att även de som ibland kan verka dumdryga kan framföra en ursäkt. För det andra att de enda delarna av Lenins Valda verk som inte finns tillgängliga på Lunds UB just nu är del 2. Den är tydligen utlånad i alla olika uppsättningar på svenska. Att just den är den populära delen i alla olika upplagor kan jag inte förklara, men att Lenin läses är ju alltid trevligt.

Inga kommentarer: