2005-12-09

Kulturell ogräsbekämpning

Medan min vän på Kulturella fåror ar börjat plöja upp ny mark i det intellektuella landskapet, så har jag tänkt att ägna mig lite år vad som skulle kunna ses som trädgårdsskötsel i jämförelse. CLK Aqurette skrev för ett tag sen om Lenins ondska. Citaten som användes hävdades vara falska, eller i vilket fall inte finnas i den källa Aqurette hänvisade till (V. I. Lenin, Valda verk, del 2, "Förlaget för litteratur på främmande språk", Moskva 1956, s 701f). I själva verket så finns det inget utgivet av Lenin på svenska 1956 som heter enbart Valda verk utan det heter Valda verk i två band och består av två band, med två delar var. Dock, band 2 har i alla fall i sin andra del nog med sidor (851) för att kunna komma ifråga. Slår man upp sida 701, så finner man dock inte citatet. Ingen av de andra delarna innehåller tillräckligt med sidor (band 1:1, 661; band 1:2, 640; band 2:1, 531; band 2:2, 851). När detta kom till CLK Aqurettes kännedom medgav han att han inte hade läst oroiginalkällan, utan bara en andrahandsredogörelse, som han bedömde som trovärdig. Dumt, kanske men det har nog hänt oss alla nån gång (även om vi inte publicerar det på nätet utan en ordentlig faktagranskning). Samtidigt som CLK erkände att han hade gjort ett misstag, så skrev han att han skulle försöka spåra citatet, som han fortfarande trodde (tror?) var rätt. Detta var alltså den 15 november innevarande år. Så, om man får undra, hur går det för CLK? Det är det ingen som vet, men jag skulle tro att det lär dröja innan vi får svaret för det är inte första gången någon använder sig av citatet, och det är inte första gången det inte hittas. Som ett PS så kan jag tillägga att jag fick Ture Nermans Arbetarnas bildningsarbete (1923) från Lunds universitetsbibliotek (varifrån CLK har beställt Lenins skrift) på en vecka, så jag tror inte att det är Lunda-bibliotekarierna som gör att CLK inte har postat sina resultat på sin blogg. [2005-12-12] Tillägg: Jag sprang in i denna historia borta hos Bulten i Bo

1 kommentar:

Jonas N sa...

Jag önskar er all lycka till er er 'kamp' mot väderkvarnarna, speciellt dem med 'mycket otrevlig uppsyn'

Ingår den 'kampen' i den något större sk klasskampen (som ju som bekant också utkämpas mot huvudsakligen vädeerkvarnar)?

Mvh