2005-12-16

Något mer om Lenin-citat

OBS!!! CONTRAS SIDHÄNVISNING OCH DE DOKUMENT SOM STYRKER DEN ÄR ANTAGLIGEN FALSKA. JAG ÅTERKOMMER SENARE I FRÅGAN. SE KOMMENTARERNA HOS BULTEN I BO TILLSVIDARE. Då det famösa Lenin-citatet "Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, får vi inte vika tillbaka för detta offer." har hittats (av Contra och Bulten i Bo) så har jag lite läsning att göra. Vad som framgår av det material (tryckort, text) som finns tillgängligt via Contra så är citatet taget ur Valda verk i tre band, band 2, s. 761 (Fram, 1979). Sammanhanget handlar om att den som inte arbetar inte heller skall få ta del av samhällets frukter, för att undvika svält. Det som nu skall göras är att läsa hela den artikel som citatet är hämtat ifrån (vilken vet jag inte, jag måste slå upp den i VVi3:2) och referera den, så att bilden blir lite fylligare än vad som nu är fallet. Aqurette skriver att han ska svara de sansade bloggar som har ifrågasatt honom. Jag ska här föregripa hans svar helt kort: citatet han refererade till var bara till hälften rätt (eller måhända är båda hälfterna rätt, men de står inte att finna i ett och samma sammanhang), och när de båda leden sätts samman så blir det ett helt annat yttrande än det Lenin gjorde. Det är inte okej. Det är förfalskning.

Inga kommentarer: