2006-02-22

Social konstruktion av Förintelsen?

Ian Hackings Social konstruktiuon av vad? är en läsvärd bok för den som är sysselsatt med humanvetenskaperna. Boken tar upp, förklarar och argumenterar för och emot 'social konstruktion' på ett synnerligen balaserat sätt. Hacking visar på ett övertygande sätt att det är idén om ett fenomen eller objekt som oftast avses vara socialt konstruerat ('idén' bör läsas som kategori eller begrepp här). [1] Ett exempel på hur man har argumenterat mot 'social konstruktion' och relativism rör Förintelsen. Om man accepterar relativismen så måste vi acceptera Förintelse-förnekare. Hacking skriver att "[n]ästa steg i den ökända serien av förnekelser av Förintelsen skulle kunna vara en bok med titeln Den sociala konstruktionen av Förintelsen" [2]. Här behandlar Hacking Förintelsen (som konsekvent skrivs med ett versalt f) som ett objekt, och inte idén om ett objekt, och således skulle Den sociala konstruktionen av Förintelsen som verk vara historierevisionistiskt och förnekande av den nazistiska förintelsen av judar och andra. Det är ett antagande som blir mycket spännande när man ställer det mot en bok som rent faktiskt behandlar Förintelsen (med versalt f) som en social (eller rättare sagt ideologisk) konstruktion – Förintelseindustrin [3]. I Norman Finkelsteins, till omfånget lilla, bok Förintelseindustrin förnekas inte förintelsen en enda gång, men Förintelsen (idén – så som den förs fram av vissa organisationer och personer) utsätts för skoningslös kritik. Förintelsen (den med versalt f) visas fram som den ideologiska konstruktion som den är. Finkelstein skriver att han hävdar att "»Förintelsen« är en ideologiskt färgad framställning av den naziztiska förintelsen" [4]. Finkelsteins grepp är bra, för vi måste kunna dikutera de myter [5] som finns kring den nazistiska förintelsen och hur dessa används ideologiskt. Skall detta göras så är Förintelsen (på engelska The Holocaust) ett bra begrepp, för den frammanar alla de mytiska bilder vi bär med oss. Finkelstein skriver alltså den bok som Hacking menar skulle vara förintelseförnekande, utan att lämna minsta tvivel om att den nazistiska förintelsen verkligen ägt rum (och utan att nämna 'social konstruktion'), ett år efter att Hackings bok skrivits. Hacking hade fel i sak, Förintelsen kan granskas som en konstruktion. [1] Hacking, Ian Social konstruktion av vad? Thales: Stockholm, 2000, s. 14–52. [2] Hacking, s. 17. [3] Finkelstein, Norman G. Förintelseindustrin – exploateringen av nazismens offer. Ordfront: Stockholm, 2001. [4] Finkelstein, s. 13. [5] Med myter avses inte lögn eller propaganda, utan de sätt som vi oreflekterat och obelagt tänker och pratar om händelser som vi tillskriver stor vikt.

4 kommentarer:

Laanna sa...

Åhå. Kanske vore nåt för mig det där; jag som skriver en uppsats som bygger på en socialkonstruktionistisk metod:P

M Hazard sa...

Den är faktiskt riktigt bra. Spring till biblioteket och låna! :)

Lennart Regebro sa...

Uhm... det låter kort på dig som om du klumpar ihop social konstruktion och relativism. Det är ju en mycket märklig hopblandning isåfall. Det kanske kommer från Hacking?

Resonemanget du presenterar om att en diskussion om Förintelsen som social konstruktion skulle vara förintelseförnekande är ju totalt non sequitor. Det skulle vara förntelseförnekande om man menar att Föreintelsen är ENBART en social konstruktion. Det kanske var det han menade?

Social kontruktivism (eller vad man kallar det på svenska) är intressant, men jag behöver nog lite mer övertygelse om att den där boken är värd att läsa. :)

M Hazard sa...

Socialkonstruktionism är snyggast att säga på svenska. Och det är ju Hacking som för fram att boken (den tänkta) "Den sociala konstruktionen av Förintelsen" skulle bli ett revisionistiskt verk (vilket hade varit ganska roligt att läsa – en postmodern David Irving-typ).

Vad det gäller relativism/socialkonstruktionism så är det inte jag som blandar ihop dem (inte Hacking i stort heller) utan det kommer från ett resonemang som förs fram från motståndarna till begreppet (sådana som jag fast med mindre skolning ;) ). Att socialkonstruktionism i många fall leder till epistemologisk relativism är dock något som jag skulle vilja hävda. Detta är ju inte minst tydligt bland så kallade vänstermänniskor som prenumererar på postmodernt tankegods.

Nåväl, det intressanta är att Hacking (en skicklig filosof) i resonemanget om "Förintelsen"/förintelsen, inte ser det uppenbara: att begreppet och idén "Förintelsen" är en social konstruktion, som man mycket väl kan behandla med socialkonstruktionistiska grepp, även om man riskerar att få en tråkig soppa till bok.

Vad det gäller sociala konstruktioner, är man det minsta intresserad av begreppet så bör man läsa Hacking. Är man jävligt intresserad och avgudar begreppet bör man läsa något annat.