2006-02-07

Tolkningar – anything goes?

En av mina favoritbloggare, doktoranden i juridik Jenny Westerstrand drar än en gång i strid för rätten att tolka lite som man vill.
För mig var det därför en svart dag som jag inte kan komma över när dekanus Berit Hagekull uttryckte sig om granskningen av Lundgrens forskning på den pressträff universitetet ordnade genom att säga "Vi tvivlar inte på att intervjumaterialet finns, men eftersom vi inte haft tillgång till det i sin helhet har vi inte kunnat kontrollera Lundgrens tolkningar". Detta är för mig fundamentalism med sanningen som opak, stum och dödligt auktoritär lans mot den fria tanken och det demokratiska meningsutbytet.
Måhända håller sig Westerstrand med andra standarder än vad jag gör (detta är understatement, som det ibland kallas) men även om våra kunskapsteoretiska böjelser skiljer sig åt så finner jag det svårt att tro att denna bevisligen klipska (hon doktorerar ju!) människa verkligen menar det hon säger – men jag tar henne på orden. Tydligen så är alla tolkningar lika valida. Det är en ståndpunkt som jag finner svår att förlika mig med, och jag hävdar å det bestämdaste att vissa tolkningar är bättre och sannare än andra. Vilka dessa är, är ibland knepigt att avgöra – och ibland så lätt, så lätt! Vill ni kontrollera min tolkning så går det bra att göra det mot källmaterialet. Resten av JWs bloggpost handlar till delar om att Christer Sturmark är positivist, vilket jag ställer mig frågande till. En mer utdöd filosofisk skola är svår att hitta. Han kan måhända vara materialist, realist et cetera och kanske kunskapsteoretiskt kritisk rationalist (Popper är ju ofta mycket populär hos så kallade vetenskapstroende), men just positivist? Fast jag har mina aningar om att JW använder positivist i en mycket bred mening. Oklart dock riktigt i vilken mening och vilken bredd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite skeptisk till ditt påstående om att positivsmen är utdöende. Jag studerar statsvetenskap i Lund och får daglifgen min beskärda detl positivism nerkörd i halsen. Ännu värre lär det vara bland statsvetarna i Göteborg, för att inte tala om i princip samtliga nationalekonomer i västvärlden. Värst är man (som vanligt)i USA, där den statsvetenskapliga undervisningen inte ens tar upp vetenskpasteori, eftersom positivsm enligt dem är det enda gångbara förhållningssättet.

Så tyvärr, positivismen är inte utdöende, men den borde bli.

M Hazard sa...

Du bör nog specifiera vad du menar med positivism, för jag antar att du inte menar den comteska och spencerska positivismen.

Men du kanske bara menar de som ser naturvetenskaperna som ett föredöme i vetenskaplighet? Dumt, men oftast är de inte positivister utan popperianer.

Anonym sa...

Statsvetenskapliga Insitutionen i Lund är knappast positivistisk, snarare socialkonstruktivistisk! Ju längre upp du kommer i nivåerna desto tydligare kommer det att märkas. Inför ett socialkonstruktivistiskt genusperspektiv i dina uppsatser och BINGO får du ett VG. Tala gärna också om någon form av förtryck för att spetsa till det hela! Som positivist eller popperian blir det svårare. Tro mig jag vet efter att ha häckat på institutionen i två år.