2006-01-07

Aqurette och Lenin

C L K Aqurette har svarat lite kort om min uppsats om det falska Lenin-citatet på sin blogg. Då han inte har en kommentarsfunktion så svarar jag här. Aqurettes bloggpost har fått titeln "Selektivt våld", och han argumenterar för att både Hitler och Lenin var selektiva i sitt våld (det drabbade vissa grupper), och således är av samma skrot och korn. Jag måste säga att jag tycker att selektivt våld, som riktas mot just fienden, är bättre än urskillningslöst mördande (WTC-terroristerna, USAs bomber i ett flertal länder et cetera). Men Aqurette kanske är av en annan åsikt? (Tillägg: Att nazisterna var särdeles selektiva i sitt mördande är ju inte riktigt sant: arier, arbetare, nazister, homosexuella, direktörer, judar, kristna, kommunister, liberaler, intellektuella, kriminella och så vidare strök med.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla de grupper som Hitler med tiden kom att rikta sitt våld mot rktade också Stalin och andra kommunister våld mot. Det vet jag att du vet, så vi behöver inte fördjupa oss i det.

I den ursprungliga diskussionen var det just likheten mellan nazism och kommunism som var ämnet. Jag menar att det finns stora likheter, men att det som skiljer är att man utser olika grupper som samhällets fiender. Nazismen som den framställs i Hitlers texter är inriktad på att frånta judarna inflytande och ägande för att ge germanerna makten över produktionsmedlen. Kommunismen som framställs av de flesta tänkare är inriktad på att frånta den borgerliga klassen inflytande och ägande för att ge all makt till proletariatet. Eftersom judarna/borgarna knappast är villiga att självmant försätta sig i makt- och egendomslöshet anser de revolutionära att våldet blir legitimt.

Jag menar att det inte spelar ett dugg roll varför man tillåter sig att hata och mörda en viss grupp för att nå sitt politiska mål. Har man det breda folkliga stöd man ofta säger sig ha så behöver man inte mördas någon alls. Problemet för nazister och kommunister är att de aldrig haft det starka stöd för sina revolutioner man velat ha, och därför förlitat sig till statsterrorism.

Men jag antar att du har en annan syn på detta.

M Hazard sa...

Det kan du vara säker på, men vi kommer inte uppnå konsensus ifrågan, så debatten i just den frågan är nog meningslös.

Men som du förstår av mitt inlägg så är de borgerliga demokratiska rättigheterna grundpelare för den rörelse jag vill se, kombinerat med ekonomisk demokrati. De som både jag och Lenin singlar ut som fiender är de som inte bara är motståndare till arbetarstaten (sådana jobbade ju i arbetarstaten under Lenin) utan de som saboterar (i fallet med det falska Lenin-citatets antagliga förelaga) till exempel livsmedelsförsörjningen i de delar av landet som inte var självförsörjande på spannmål et cetera, och detta under ett brinnande inbördeskrig.

De som jag (med ett hårt språk, jag vet, jag tvekade) menar bör söka försona sig med att man kommer att åsidosättas är alltså de som i handling saboterar för den nya staten.