2006-01-23

Bachners "Återkomsten" – ett första intryck

Henrik Bachners (FD) idéhistoriska skrift om antisemitism i Sverige efter 1945, Återkomsten*, säger sig vilja reda ut begreppen och visa när israelkritik blir antisemitism et cetera. I det formella så ser det ut att vara ett gediget verk, med en mänd noter och referenser. Dock så ställer jag mig frågande till Bachners citatteknik, som känns snuttifierande. En mening eller två (som inte alls behöver vara klart antisemitiska) kan få visa på det antijudiska i en hel artikel. Med tanke på hur Bachner behandlade TT-journalisten Stefan Hjerténs Faurisson-artikel i TfFR så är detta besvärande. Problematiskt är även hur Bachner beskriver antisionismen (vilket är en fråga vi skall återkomma till). Jag tvivlar inte på att Bachner refererar vissa fall av antisemitism, men jag kan inte med stöd av Återkomsten uttala mig om tendenser hos vissa tidningar, eller ens om vissa av de artiklar som Bachner citerar och refererar. Än mindre känns det som om jag kan uttala mig om varför antisemitismen visar sitt nylle. En av Bachners fördelar är att skriften är spridd och aktad bland "antisemit"-jägare, och innehåller vissa passager som man bör påminna de värsta gaphalsarna om, till exempel att "problemet är att vi med tendensen i kritiken som enda kriterium omöjligen kan avgöra [om en debattör är antijudisk]"**. Nu är detta omdömen efter en snabb genomläsning, och skall inte ses som en slutgiltig kritik av Bachners prestation, som möjligen har sina fördelar. * Bachner, Återkomsten – Antisemitism i Sverige efter 1945. Natur och Kultur, Stockholm, 2004. ** Ibid. s. 43.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hjertén behandlades helt korrekt. Jag har läst hela hans artikel från 1982. Han säger klart och tydligt att Faurissons teorier om "det påstådda folkmordet" på judarna (hans citattecken) och "de påstådda gaskamrarna" som en "historielögn" inte utgör antisemitism (något som Faurisson är helt befriad från, enligt Hjertén).

Hjertén försöker dock ljuga idag och låtsas som att han endast debatterade yttrandefrihet, vilket alltså är enkelt att se att han inte gjorde när man läser artikeln i sin helhet.

M Hazard sa...

Anonym:
Ta debatten hos Bulten istället, jag är som sagt inte klar med min läsning, utan har precis börjat gräva i källorna som Bachner har klippt och klistrat med.

Hej då!