2006-01-25
Problem på bokmarknaden ger nya lösningar
Bokmarknadens kris i och med att bokpriserna släpptes fria 1970 gav upphov till grunderna för bokklubbarnas framgångar senare under 1970-talet och 1980-talet. Redan 1977/78 överstiger bokklubbarnas omsättning hela fackbokhandelns.
I dag så har vi en ny kris (eller egentligen är det samma kris, den tidigare avtog aldrig i någon större omfattning). Förra årets bokrea gick så dåligt att Akademibokhandeln inte kunde ha halva reapriset i slutet av rean, och det samma gällde till exempel för Anderssons bokhandel i Norrköping. Nu går dock inte heller bokklubbarna bra, och bokklubbsmarknaden har drabbats av en viss överetablering. Det behövs alltså något annat som kan driva förlagens och bokhandlarnas profit. Svaret verkar vara ljudboken.
Att ljudboken inte är alldeles självklart svar är dock uppenbart. Det är en dyr produkt, som inte helt och fullt säljer sig själv. Marginalen för en ljudbok är mindre än för pocketböcker om man räknar per enhet, per hyllmeter så blir marginalen till ljudbokens fördel. Frågan är dock om ljudboken säljer sig själv lika bra som pocketen. Att den skulle göra det talar bestsellerismen inom ljudboksutgivningen för, samt shot gun-marketing-strategin som man har för både pocket och inbundet (dock så är shot gun-tendensen mindre i pocketutgivningen, en sållning har ju redan gjorts när titlarna gavs ut inbundna eller i kartonnage).
Vad gäller bondling (att paketera ljudboken med mediespelare) så har försök gjorts, och de har överlag slått väl ut. En sådan strategi kan fungera som en bra krok, för att fånga konsumenter för första gången. Skall man sedan behålla dem så är frågan om inte ljudboken ligger för högt i pris – och detta redan från förlaget. Vi kommer antagligen att få se en ökad utgivning av ljudböcker i mp3-format, sålda via nätet (och således piratkopierade och fritt spridda via samma nät) och bondling-sålda.
Dessa nya sätt att sprida berättelser kanske räddar bokbranschen ett tag till, men det är egentligen vissa grundläggande förhållanden som har skapat krisen: överutgivning, överetablering och en bokens statusförlust. Att boken i sig skulle vara i kris finns det inget som tyder på, inte ens statusförlusten, som främst beror på att andra medier kommer upp på bokens nivå, inte att boken har deklasserats.
Så, boken klarar sig. Bokbranschen kanske går åt helvete – och det är inte säkert att nya tekniska lösningar kan hjälpa den på fötter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar