2006-01-26

Bokförvärv

Idag har två böcker förvärvats, en litteraturvetenskaplig essäistik och en populärhistorisk framställning om Sveriges tidiga historia. De heter Obegränsningens Ljus – Texter om poesi och Färder till Sveriges födelse, respektive. Magnus William-Olssons Obegränsningens Ljus innehåller texter som från olika exempel och beskrivningar av dikter, diktare, litteraturkritiker och -teoretiker vill söka svaret på vad dikten är, alltså en litteratur-ontologisk fråga. Även om jag misstänker att William-Olsson kommer att ha ett helt annat perspektiv på litteraturen i allmänhet och poesin i synnerhet än vad jag har – min böjelse för det litteratursociologiska kommer antagligen inte alls bli tillfredställd – så tror jag att det både kan bli en läsupplevelse och en intellektuell stimulans. Mats G. Larssons Färder till Sveriges födelse är de tidigare utgivna Svitjod – Resor till Sveriges ursprung och Götarnas rike – Upptäcktsfärder till Sveriges enande utgivna i ett band. Det ska erkännas att det är den första boken av Larsson i min samling så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta. Vi får helt enkelt hoppas att Larssons docentur borgar för vederhäftighet även i hans populära författande.

Inga kommentarer: