2006-01-26

Om det sköna och det könsliga

Jag är ingen estetiker – människans intryck av det sköna blir för mig mina personliga direkta intryck. Inte så att jag inte kan förstå teorin bakom en vacker strof, eller en skön målning. Det kan jag – det kan vi alla – med lite tid och hängivenhet. Jag kan med stöd av diverse analyser och teorier producera det harmoniska, det på ytan vackra. Alltså det som är ointressant. Vad jag är ute efter i min jakt efter det sköna är det som griper tag i mig – inte i hjärtat – i magen. I en dikt är jag ute efter samma känsla som jag får när jag ser en vacker kvinna i vackra kläder som dansar. Det är kanske en känsla som är er främmande, och jag kan inte beskriva det med bättre precision än som direkt drabbande lust/kärlek. Inte bara lust, inte bara kärlek. En av de första upplevelser av detta sköna, detta begär, fick jag av Eeva Kilpis lilla, oansenliga dikt: "Ring mig innan världen exploderar / vi säger hejdå". Den är så liten, men lyckades för mig bli ingången till en för mig stängd sfär av litteraturen. Den är vacker, spröd och alldeles vardaglig. Min längtan efter det sköna är antagligen lika beroende av min längtan efter kärlek (det mer köttsliga) som en genuin förståelse av och längtan till konsten, då jag alltid återkommer till att tänka på det sköna som en kvinna. Nu är jag inte ensam om det i kulturhistorien, och jag är tacksam över att inte se på det sköna (och kvinnorna) på samma sätt som Walter Sickert, som aldrig förmådde producera en skön målning av en kvinna. (Huruvida Sickert var Jack Uppskäraren, som Patricia Cornwell hävdar, låter jag vara osagt.) Frågan om könet och konsten är en av de mest genomtröskade och rent ut sagt uttjatade – jag tror dock att den kommer att återkomma (en feministisk konstkritik måste ju i alla fall tangera den) men jag tror aldrig att man kommer komma till konsensus om det sköna, då det är statt i ständig förändring, och bara upplevs som fast och stabilt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Estetik är igentligen verkligen underligt, lika mycket som man kan njuta av en sång eller ett porträtt så kan iallafall jag bara bli enormt attraherad av något som igentligen inte har någon sån kvalitet att tala om.

Typexempel, jag är ute och går och funderar på att tända en cigarr, är seg, slår mig ner på en stubbe i en backe som överblickar en halvtrafikerad riksväg, avlägset kan man skönja miljonprojektshusen.

Enormt fult skulle nog många tycka, men just då då man sitter på en stubbe och puffar en billig brobergs, solen skiner över vägen och betongen så det ett liksom vackert ögonblick.

Eller så har jag blivit betongfetishist på gamla dar.

Btw, plöjde precis Leo Hubermans människans rikedomar ytterligare en gång, den är ju guld, du som liksom jag är bokmal kanske kan rekommendera ytterliga lättsmält marxistisk historieskildring?

M Hazard sa...

Visst är det fantastiskt när man upplever de små stunderna.

Vad gäller boktipset så kan jag inte komma på något off the top of my head, men jag kan bara instämma i omdömet om Huberman. Lite metahistoria kan man ju få sig till livs i Eric Hobsbawms Om historia som är essäer om historievetenskapen och marxismen. Mycket läsvärd.